Global

Anwar Ibrahim Dilantik Anggota Parlemen

Anwar Ibrahim (TRIBUN JATENG)

Kuala Lumpur, 14/10 (Asatunews.co.id) – Presiden terpilih Partai Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai anggota parlemen pada Senin setelah memenangkan Pemilihan Kecil Distrik Port Dickson Jumat.

Jurubicara parlemen Datuk Mohamad Ariff Md Yusoff membenarkan ketika dikonfirmasi media, Minggu (14/10/2018)

“Ya itu sudah dimasukkan agenda Dewan Rakyat pada Senin pagi. Ini bisa diperiksa melalui Portal Parlemen,” katanya.

Menurut agenda Dewan Rakyat, pertemuan kedua dari sidang pertama dari Parlemen ke-14 akan dimulai pada Senin.

Dalam pemilihan parlemen Port Dickson Jumat, Anwar Ibrahim (71) mengumpulkan 31.016 suara mengalahkan kandidat PAS Letnan Kolonel (Rtd) Mohd Nazari Mokhtar (7.456 suara) dan lima kandidat Independen.

Mereka adalah mantan asisten pribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang meraih 82 suara, mantan Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad (4.230 suara), Lau Seck Yan (214 suara), Stevie Chan (337 suara) dan Kan Chee Yuen (154 suara).

“Saya mengucapkan selamat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang telah memenangi Pilihanraya Kecil P132 Port Dickson. Keberhasilan Datuk Seri Anwar memperolehi mandat rakyat dengan mayoritas yang lebih besar dalam Pemilu kecil ini membuktikan dukungan pemilih kepada Pakatan Harapan terus kukuh,” ujar Presiden Partai Pribumi Bersatu Malaysia, Tan Sri Dato Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin.

Muhyiddin mengatakan dirinya percaya kembalinya Datuk Seri Anwar sebagai anggota Dewan Rakyat akan memperkukuhkan lagi Koalisi Pakatan Harapan di bawah pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Saya yakin kerjasama yang mantap kedua-dua pemimpin ini akan memberikan dampak positif kepada rakyat dan negara,” kata Menteri Dalam Negeri Malaysia ini.

Dia juga menyampaikan terima kasih kepada seluruh anggota Pakatan Harapan yang telah bekerja keras untuk memastikan kemenangan Koalisi Pakatan Harapan.

“Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada pemilih Port Dickson yang telah membuat pilihan yang bijaksana. Saya mendoakan semoga Datuk Seri Anwar akan dapat membawa amanah rakyat dengan cemerlang,” katanya. [Antara]

118 total views, 3 views today

Popular

To Top